SNEAKING UP ON GRANDMA

Byl horký srpnový den a my se příšerně nudili. Bráchovi a bratranci bylo tenkrát pět a mně devět. "Pojďme vyplašit babičku," navrhl jsem. Mladší rodinní příslušníci okamžitě souhlasili, jako ostatně vždy. Ať jsem navrhl cokoli a ať to bylo jakkoli šílené, oni nikdy neprotestovali.
V tom tkví síla staršího dítěte. Mladší děti mylně předpokládají, že víte co děláte, a že pokud přijde nějaký průser, tak je z něj vytáhnete. Vy ve skutečnosti vůbec netušíte co děláte a z žádného průseru je nikdy nevytáhnete, ale říkáte si, že to oni nemusí vědět.
Strašení babičky byla hra, kterou jsme hrávali často, protože byla hrozně snadná. Moji prarodiče bydleli ve vrchním patře našeho dvougeneračního domku v Brooklynu a během léta tam nechávali všichni otevřené dveře. Tím pádem pro nás bylo snadné tiše vyjít a pak zase sejít po venkovním schodišti a dostat se k nim domů. Navíc jsme si přitom připadali jako špióni. Nebo lupiči. To i ono bylo lepší než být usoplené malé děcka.
Babička se ani na chvilku nezastavila a bylo snadné ji vyplašit. Proto se z ní taky stal náš hlavní cíl. Dědu pro změnu bavilo sedět v křesle s dýmkou a novinami, s tím nehnulo vůbec nic. Pokaždé, když jsme se pokusili ho vylekat, jenom se nám smál. Pro ego mladého špióna neexistuje větší ponížení než smích.
Zato babička, to byla dokonalá oběť. Věčně cupitala po domě, oprašovala nábytek, kroutila hlavou nad drobky jídla na koberci a přeskládávala různé cerepetičky na policích. Šlo ji sledovat podle zvuků, které vydávala. V létě každý den několik hodin zalévala rostlinky na přední verandě. Měřila ani ne půldruhého metru a působila nesmírně křehce. Kdyby vzlétla jako nějaký ptáček vždycky když jsme jí vyskočili za zády a ze všech sil zařvali, ani by mě to nepřekvapilo.
Jonathana a Joshe jsem provedl zadními dveřmi a vedl je do hostovského pokoje v domě mých prarodičů. Vkradli jsme se dovnitř po všech čtyřech, opatrně se prosmýkli kolem dveří a plížili se chodbičkou. Tam to bylo nejrizikovější, protože se nebylo kde schovat, ale naštěstí jsme to zvládli. Pak jsme se v kuchyni proplazili dědovi kolem nohou a po špičkách tichoučce vyšli otevřeným hlavním vchodem. Tam už byla babi. Stála zády k nám, pobrukovala si nějakou melodii a otrhávala ze svých rostlinek uschlé listí.
Zezadu jsme se k ní připlížili, naprosto bez hnutí stáli přímo za ní a čekali, až se otočí. Když se pak otočila, všichni jsme zařvali "BABI!" a ona uskočila, přičemž jí konvice spadla na zem. Pak si musela na chvilku sednout, aby se z toho vzpamatovala. Chuderka malá z toho musela pokaždé mít mini-infarkt. A my se chechtali až nás bolelo břicho, zatímco nás babi kárala co jsme to za nezbedné kluky. Pak nám dala pár sušenek a ty jsme přímo na verandě snědli. Za čtvrt hodiny jsme jí totéž provedli znovu. Rodiče se nakonec domákli co se děje a poslali mě na letní tábor.
Asi to ode mě bylo hloupé a neměl jsem to dělávat. Devítiletý kluk už by měl mít dost rozumu na to, aby věděl, že existují lepší způsoby jak trávit léto než strašit vlastní babičku. Já to ale nevěděl. Nebo pokud jo, tak mi to bylo jedno. Až mnohem později jsem si uvědomil jaké trdla jsme byli a jak moc nás prarodiče museli mít rádi, že to na nás nikdy nepráskli. Tou dobou už ale babička nežila. Hrozně rád bych ji ještě jednou naposled viděl – namísto strašení bych ji objal a řekl jí, Promiň babi... a dík.